Beheer- en dienstverlening door AAFisc
- 1.1.1 - Aantal belastingplichtigen voor de laatste drie aanslagjaren
- 1.1.2 - Evolutie van het aantal ingediende aangiften en niet-indieners per belasting en per gewest
- 1.1.3 - Evolutie van de ingediende aangiften per kanaal
- 1.1.4 - Voorstellen van vereenvoudigde aangiften (VVA) in de PB
- 1.1.5 - Beheer van de ingediende aangiften
- 1.1.6 - Dienstverlening aan andere FOD's, ministeries en instanties
- 1.1.7 - Aantal btw-belastingplichtigen en voor btw-doeleinden geïdentificeerde niet-belastingplichtige rechtspersonen die een aangifte moeten indienen
- 1.1.8 - Aantal ingediende btw-aangiften
- 1.1.9 - Aantal ingediende en behandelde btw-aangiften per kanaal
- 1.1.10 - Aantal gecreëerde bijzondere rekeningen wegens niet-indiening btw-aangifte
- 1.1.11 - Validering door de AAFisc van aanvragen om btw-vrijstelling (art. 42, §3 van het Btw-Wetboek) - diplomatieke missies, internationale organisaties en strijdkrachten
1.1.1 - Aantal belastingplichtigen voor de laatste drie aanslagjarenprint
Aanslagjaar 2011
Toestand op 01.07.2011Aanslagjaar 2012
Toestand op 31.12.20122Aanslagjaar 2013
Toestand op 31.12.2013PB loontrekkers 6.185.036 6.114.702 6.016.891 PB bedrijfsleiders 273.011 280.579 294.867 PB zelfstandigen 519.872 513.291 518.580 Totaal PB 6.977.919 6.908.572 6.830.338 VenB 488.696 493.327 510.812 BNI natuurlijke personen 61.6841 61.526 74.612 BNI vennootschappen 11.156 10.284 9.973 RPB 153.069 93.031 94.989 1 Cijfers op 30.01.2012
2 Om een gestandaardiseerd jaarlijks zicht van de belastingplichtigen te geven, is vanaf het aanslagjaar 2012 de referentiedatum vastgesteld op 31.12.
1.1.2 - Evolutie van het aantal ingediende aangiften en niet-indieners per belasting en per gewestprint
1.1.2.1 - Overzicht van de ingediende aangiften en niet-indieners per belasting
Overzicht van de ingediende aangiften en niet-indieners per belasting Aanslagjaar 2011
Toestand op 30.06.2012Aanslagjaar 2012
Toestand op 30.06.2013Aanslagjaar 2013
Toestand op 31.12.20131Aantal in te dienen aangiften Aantal ingediende aangiften Aantal niet ingediende aangiften % niet ingediende aangiften Aantal in te dienen aangiften Aantal ingediende aangiften Aantal niet ingediende aangiften % niet ingediende aangiften Aantal in te dienen aangiften Aantal ingediende aangiften Aantal niet ingediende aangiften % niet ingediende aangiften PB 6.136.612 5.873.533 263.079 4,29% 6.269.907 6.037.449 232.458 3,71% 6.284.865 6.049.824 235.041 3,74% VenB 435.478 415.200 20.278 4,66% 462.150 437.058 25.092 5,43% 401.375 372.491 28.884 7,20% BNI natuurlijke personen2 57.517 42.192 15.325 26,64% 59.670 47.643 12.027 20,16% 74.612 44.065 30.547 40,94% BNI vennootschappen 9.354 7.102 2.252 24,08% 9.818 7.505 2.313 23,56% 9.260 7.219 2.041 22,04% RPB 89.232 85.829 3.403 3,81% 92.687 88.101 4.586 4,95% 90.848 82.245 8.603 9,47% 1 Het aanslagjaar 2013 eindigt op 30.06.2014. Daardoor zijn de aangiften waarvoor de termijn na 31.12.2013 valt niet opgenomen in de in te dienen aangiften.
2 Vanaf aanslagjaar 2013 wordt een nieuwe telwijze gehanteerd die de verhoging van het aantal in te dienen aangiften verklaart.
1.1.2.2 - Overzicht van de ingediende aangiften en niet-indieners per gewest
Overzicht van de ingediende aangiften en niet-indieners per gewest Aanslagjaar 2013
Toestand op 31.12.2013Belasting Gewest Aantal tijdig ingediende aangiften % tijdig ingediende aangiften Aantal laattijdig ingediende aangiften % laattijdig ingediende aangiften Totaal aantal ingediende aangiften % totaal ingediende aangiften Aantal niet ingediende aangiften % niet ingediende aangiften Totaal aantal in te dienen aangiften op 31.12.2013 Geografische verdeling PB loontrekkers en bedrijfsleiders Vlaams Gewest 3.131.672 94,88% 86.342 2,62% 3.218.014 97,49% 82.698 2,51% 3.300.712 57% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 542.818 87,79% 27.668 4,47% 570.486 92,26% 47.847 7,74% 618.333 11% Waals Gewest 1.706.085 92,27% 63.142 3,42% 1.769.227 95,69% 79.708 4,31% 1.848.935 32% Totaal nationaal 5.380.575 93,28% 177.152 3,07% 5.557.727 96,35% 210.253 3,65% 5.767.980 100% PB zelfstandigen Vlaams Gewest 275.343 90,55% 15.005 4,93% 290.348 95,48% 13.732 4,52% 304.080 59% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 39.106 90,91% 2.097 4,87% 41.203 95,78% 1.815 4,22% 43.018 8% Waals Gewest 150.869 88,86% 9.677 5,70% 160.546 94,56% 9.241 5,44% 169.787 33% Totaal nationaal 465.318 90,02% 26.779 5,18% 492.097 95,20% 24.788 4,80% 516.885 100% Totaal PB Vlaams Gewest 3.407.015 94,51% 101.347 2,81% 3.508.362 97,32% 96.430 2,68% 3.604.792 57% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 581.924 87,99% 29.765 4,50% 611.689 92,49% 49.662 7,51% 661.351 11% Waals Gewest 1.856.954 91,99% 72.819 3,61% 1.929.773 95,59% 88.949 4,41% 2.018.722 32% Totaal nationaal 5.845.893 93,02% 203.931 3,24% 6.049.824 96,26% 235.041 3,74% 6.284.865 100% VenB Vlaams Gewest 220.389 91,87% 7.019 2,93% 227.408 94,79% 12.494 5,21% 239.902 60% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 50.811 81,91% 3.015 4,86% 53.826 86,77% 8.209 13,23% 62.035 15% Waals Gewest 86.950 87,44% 4.307 4,33% 91.257 91,77% 8.181 8,23% 99.438 25% Totaal nationaal 358.150 89,23% 14.341 3,57% 372.491 92,80% 28.884 7,20% 401.375 100% RPB Vlaams Gewest 32.898 76,72% 6.752 15,75% 39.650 92,47% 3.231 7,53% 42.881 47% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 13.106 68,35% 3.238 16,89% 16.344 85,24% 2.831 14,76% 19.175 21% Waals Gewest 20.352 70,69% 5.899 20,49% 26.251 91,17% 2.541 8,83% 28.792 32% Totaal nationaal 66.356 73,04% 15.889 17,49% 82.245 90,53% 8.603 9,47% 90.848 100% BNI vennootschappen1 Totaal 6.036 65,18% 1.183 12,78% 7.219 77,96% 2.041 22,04% 9.260 n.v.t. 1 De BNI natuurlijke personen is momenteel nog niet opgenomen in deze geautomatiseerde statistieken.
1.1.3 - Evolutie van de ingediende aangiften per kanaalprint
Evolutie van de ingediende aangiften per kanaal Aanslagjaar 20131
Belasting Gewest Aantal papieren aangiften % papieren aangiften Aantal elektronische aangiften % elektronische aangiften Totaal aantal ontvangen aangiften Geografische verdeling PB loontrekkers en bedrijfsleiders Vlaams Gewest 790.914 28,64% 1.970.747 71,36 % 2.761.661 58,63% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 159.552 33,10% 322.452 66,90 % 482.004 10,23% Waals Gewest 512.862 34,97% 953.615 65,03 % 1.466.477 31,13% Totaal nationaal 1.463.328 31,07% 3.246.814 68,93 % 4.710.142 100% PB zelfstandigen Vlaams Gewest 42.373 13,26% 277.221 86,74 % 319.594 58,81% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 8.742 18,49% 38.546 81,51 % 47.288 8,70% Waals Gewest 34.699 19,65% 141.894 80,35 % 176.593 32,49% Totaal nationaal 85.814 15,79% 457.661 84,21 % 543.475 100% Totaal PB2 Vlaams Gewest 833.287 27,04% 2.247.968 72,96 % 3.081.255 58,65% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 168.294 31,80% 360.998 68,20 % 529.292 10,07% Waals Gewest 547.561 33,33% 1.095.509 66,67 % 1.643.070 31,28% Totaal nationaal 1.549.142 29,49% 3.704.475 70,51 % 5.253.617 100% VenB Vlaams Gewest 37.782 15,92% 199.572 84,08 % 237.354 53,83% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 10.873 16,93% 53.340 83,07 % 64.213 14,56% Waals Gewest 19.804 14,21% 119.583 85,79 % 139.387 31,61% Totaal nationaal 68.459 15,53% 372.495 84,47 % 440.954 100% RPB Vlaams Gewest 31.793 75,68% 10.219 24,32 % 42.012 48,09% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 12.564 72,73% 4.712 27,27 % 17.276 19,78% Waals Gewest 23.819 84,86% 4.250 15,14 % 28.069 32,13% Totaal nationaal 68.176 78,04% 19.181 21,96 % 87.357 100% BNI vennootschappen Totaal 4.802 63,18% 2.798 36,82 % 7.600 n.v.t. 1 Om technische redenen konden de automatische statistieken niet op 31.12.2013 uitgevoerd worden. De tabel geeft de toestand van de ingediende aangiften per kanaal op 02.04.2014.
De BNI natuurlijke personen is momenteel nog niet opgenomen in de geautomatiseerde statistieken.
De elektronische aangiften PB zijn ingediend via Tax-on-web (burgers, mandatarissen, ambtenaren)
De elektronische aangiften VenB, RPB en BNI vennootschappen zijn ingediend via de toepassing BIZTAX.
2 De voorstellen van vereenvoudigde aangifte zijn niet opgenomen in deze tabel (cf. tabel I.1.4).
1.1.4 - Voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA) in de PBprint
Voorstellen van vereenvoudigde aangiften (VVA) in de PB Aanslagjaar 2011 Aanslagjaar 2012 Aanslagjaar 2013 VVA ingekohierd zonder wijziging 630.454 1.388.849 1.397.219 VVA ingekohierd na wijziging 93.565 74.926 78.570 Totaal ingekohierde VVA's 724.019 1.463.775 1.475.789 Sommige belastingplichtigen krijgen een vooraf ingevuld voorstel van vereenvoudigde aangifte en dienen dus geen andere aangifte in te dienen. Als de belastingplichtige akkoord gaat met het voorstel, moet hij niets meer doen. Als hij niet akkoord is stuurt hij zijn wijzigingen naar de administratie. De inkohiering wordt gevestigd van zodra een aangifte behandeld is, waarna de belastingplichtige een aanslagbiljet ontvangt. De inkohiering gebeurt dus automatisch en centraal voor de voorstellen van vereenvoudigde aangifte die niet gewijzigd moesten worden.
1.1.5 - Beheer van de ingediende aangiftenprint
1.1.5.1 - Aantal automatische inkohieringen
Aantal automatische inkohieringen 2011 2012 2013 PB loontrekkers 3.812.536 4.188.821 4.243.784 PB bedrijfsleiders 143.068 137.303 166.200 PB zelfstandigen 258.403 232.560 274.153 Totaal PB 4.214.007 4.558.684 4.684.137 VenB 282.213 330.204 293.140 De inkohiering wordt gevestigd van zodra een aangifte behandeld is, waarna de belastingplichtige een aanslagbiljet ontvangt.
De automatische inkohieringen gebeuren centraal en hebben betrekking op een kalenderjaar en niet op een aanslagjaar.
Het aantal automatische inkohieringen is niet van toepassing voor BNI natuurlijke personen, BNI vennootschappen en RPB.1.1.5.2 - Aantal inkohieringen PB per aanslagjaar
Aantal inkohieringen PB per aanslagjaar Aanslagjaar 2011
31.12.2011Aanslagjaar 2012
31.12.2012Aanslagjaar 2013
31.12.2013Positieve aanslagen 1.211.150 1.157.469 1.230.282 Aanslagen met saldo 0 1.276.524 1.120.087 1.064.270 Negatieve aanslagen 2.541.934 2.690.767 2.697.856 Totaal 5.029.608 4.968.323 4.992.408 Een positieve aanslag is een belastingsaldo dat de belastingplichtige moet betalen (vermeld op zijn aanslagbiljet).
Een negatieve aanslag is een terugbetaling aan de belastingplichtige (vermeld op zijn aanslagbiljet).
Een aanslag met saldo nul betekent dat de belasting gelijk is aan 0. De belastingplichtige moet dus geen belasting betalen en krijgt geen terugbetaling.
1.1.6 - Dienstverlening aan andere FOD's, ministeries en instantiesprint
Dienstverlening aan andere federale overheidsdiensten, ministeries en instanties Aantal door de AAFisc afgeleverde attesten 2011 2012 2013 Attesten op papier1 5.285 6.375 5.920 Attesten op magnetische informatiedrager - maximumfactuur2 2.418.632 2.405.624 2.410.536 Attesten op magnetische informatiedrager - andere gevallen3 1.522.111 1.467.878 1.402.509 Totaal attesten op magnetische informatiedrager 3.940.743 3.873.452 3.813.045 Attesten zijn documenten die burgers vragen om beurzen, subsidies of andere tegemoetkomingen van een andere overheidsdienst aan te vragen (inkomstenattest, kopie van aanslagbiljet…).
1 Op lange termijn nemen de papieren attesten af ten voordele van de elektronische attesten ('andere gevallen'). Het jaar 2012 is terzake afwijkend gezien een lichte stijging in vergelijking met 2011.
2 Maximumfactuur: zorgt ervoor dat een gezin jaarlijks voor gezondheidskosten niet meer zal moeten uitgeven dan een bepaald bedrag. Dat bedrag hangt af van het inkomen. Om die sociale wetgeving te kunnen toepassen vraagt het RIZIV massaal om inlichtingen over de inkomsten van de personen die eventueel recht hebben op die maximumfactuur. Het is een automatisch systeem tussen de FOD Financiën en het RIZIV.
3 Andere gevallen: wekelijkse aanvragen van attesten door huisvestingsmaatschappijen, behandeld per mail in afwachting van een webservice.
1.1.7 - Aantal btw-belastingplichtigen en voor btw-doeleinden geïdentificeerde niet-belastingplichtige rechtspersonen die een aangifte moeten indienenprint
Aantal btw-belastingplichtigen en voor btw-doeleinden geïdentificeerde niet-belastingplichtige rechtspersonen die een aangifte moeten indienen 2011 2012 2013 Btw-belastingplichtigen die maandelijks een aangifte moeten indienen (a) 93.144 95.497 95.930 Btw-belastingplichtigen die een gewone driemaandelijkse aangifte moeten indienen 555.218 566.398 578.843 Btw-belastingplichtigen die driemaandelijks een aangifte moeten indienen en onderworpen zijn aan een forfait 22.098 20.613 19.075 Btw-belastingplichtigen die driemaandelijks een aangifte moeten indienen en eveneens onderworpen zijn aan de bijzondere landbouwregeling 532 510 481 Totaal btw-belastingplichtigen die driemaandelijks een aangifte indienen (b) 577.848 587.521 598.399 Personen die bijzondere aangiften moeten indienen1 (c) 3.126 3.317 3.787 Btw-belastingplichtigen vrijgesteld van het indienen van periodieke aangiften en die geen bijzondere aangiften moeten indienen2 (d) 127.090 133.528 141.504 Totaal (a, b, c, d) 801.208 819.863 839.620 1 Cfr. artikel 25ter, § 1 van het Btw-Wetboek.
Overschrijding van de drempel: wanneer in het lopende kalenderjaar het bedrag van de verrichtte intracommunautaire verwervingen 11.200 euro (exclusief btw) overschrijdt, zijn die verwervingen, onder de door de wettelijke bepaling voorziene voorwaarden, in België aan de belasting onderworpen.
Lichting van de optie: de wet voorziet dat btw-belastingplichtigen en niet-belastingplichtige rechtspersonen onder bepaalde voorwaarden het recht hebben om al hun intracommunautaire verwervingen aan de btw in België te onderwerpen.
2 De personen die geen aangifte moeten indienen:
- btw-belastingplichtigen onderworpen aan de bijzondere landbouwregeling (artikel 57 van het Btw-Wetboek)
- btw-belastingplichtigen onderworpen aan de vrijstellingsregeling (artikel 56, § 2 van het Btw-Wetboek)
- btw-belastingplichtigen wiens handelingen zijn vrijgesteld, o.a. advocaten, dokters en tandartsen (artikel 44 van het Btw-Wetboek)
- gefailleerde btw-belastingplichtigen (onderworpen aan een bijzonder regime)
- niet-belastingplichtige rechtspersonen
1.1.8 - Aantal ingediende btw-aangiftenprint
Aantal ingediende btw-aangiften 31.12.2011 31.12.2012 31.12.2013 Maandelijkse aangiften 1.114.345 1.131.321 1.145.000 Trimestriële aangiften 2.256.788 2.306.459 2.327.838 Afgehandelde en geregistreerde bijzondere aangiften1 4.119 3.712 4.629 Totaal ingediende btw-aangiften 3.375.252 3.441.492 3.477.467 1 Dit zijn de bijzondere aangiften die slaan op de intracommunautaire verwervingen verricht door sommige btw-belastingplichtigen die niet gehouden zijn tot het indienen van periodieke aangiften, of door sommige niet-belastingplichtige rechtspersonen.
1.1.9 - Aantal ingediende en behandelde btw-aangiften per kanaalprint
Aantal ingediende en behandelde btw-aangiften per kanaal 31.12.2011 31.12.20123 31.12.2013 Elektronische aangiften via Intervat1 3.265.617 3.329.700 3.376.664 Gescande papieren aangiften 60.617 53.954 49.299 Papieren aangiften manueel geëncodeerd via STIR-btw2 44.899 54.126 46.875 1 Intervat is de toepassing waarmee btw-plichtigen hun btw-aangiften elektronisch kunnen indienen.
2 STIR-btw is de interne toepassing om btw-aangiften die ingediend werden via Intervat, gescand of manueel in de toepassing ingegeven werden, te beheren en te behandelen.
3 Ingevolge een berekeningsfout in het aantal aangiften, werden de cijfers op 31.12.2012 aangepast.
Voor deze tabel: de aangiften zijn de ingediende maandelijkse en trimestriële aangiften.
1.1.10 - Aantal gecreëerde bijzondere rekeningen wegens niet-indiening btw-aangiftenprint
Aantal gecreëerde bijzondere rekeningen wegens niet-indiening btw-aangiften 2011 2012 2013 Bijzondere rekeningen 43.114 45.823 47.022 Een bijzondere rekening wordt opgemaakt wanneer een btw-plichtige geen btw-aangifte indient. Via de bijzondere rekening worden zijn aan te zuiveren schulden opgevolgd en worden de boetes verbonden aan bijzondere rekeningen toegepast.
1.1.11 - Validering door de AAFisc van aanvragen om btw-vrijstelling (art. 42, § 3 van het Btw-Wetboek) - Diplomatieke missies, internationale organisaties en strijdkrachtenprint
Validering door de AAFisc van aanvragen om btw-vrijstelling (art. 42, § 3 van het Btw-Wetboek) - Diplomatieke missies, internationale organisaties en strijdkrachten Soorten gebruik Soorten aankopen 2011 2012 2013 Officieel gebruik Aankopen in België1 Aantal gevalideerde documenten 4.581 4.212 4.450 Bedrag van de aankopen zonder btw € 22.475.975 € 15.743.816 € 12.570.422 Doorlopende leveringen2 1.472 1.617 692 Aankopen in een andere EU-lidstaat Aantal gevalideerde documenten 2.396 1.879 1.873 bedrag van de aankopen zonder btw4 € 166.965.734 € 96.938.848 € 33.481.519 Ontslag van visum - Aankopen in België3 Aantal meegedeelde transacties 11.548 24.320 Bedrag van de aankopen zonder btw € 139.262.326 € 207.037.988 Ontslag van visum - Aankopen in een andere EU-lidstaat3 Aantal meegedeelde transacties 2.887 5.944 Bedrag van de aankopen zonder btw € 457.846.329 € 602.423.412 Persoonlijk gebruik Aankopen in België1 Aantal gevalideerde documenten 5.216 4.471 4.694 Bedrag van de aankopen zonder btw € 14.868.826 € 12.082.534 € 13.562.447 Aankopen in een andere EU-lidstaat Aantal gevalideerde documenten 6.297 6.082 6.467 Bedrag van de aankopen zonder btw € 11.669.123 € 11.519.803 € 11.427.843 Officieel en persoonlijk gebruik Aankopen van brandstof in België voor motorvoertuigen5 Levering van brandstoffen voor motorvoertuigen - gevalideerde transacties 263.433 197.732 131.774 Bedrag van de aankopen zonder btw en accijnzen € 16.711.373 € 13.623.232 € 8.831.956 Totaal alle soorten gebruik Totaal aantal gevalideerde documenten en transacties 283.395 230.428 180.214 Totaal bedrag van de aankopen zonder btw in België € 54.056.174 € 180.711.909 € 242.002.813 Totaal bedrag van de aankopen zonder btw in andere EU-lidstaat € 178.634.857 € 566.304.980 € 647.332.775 1 Voor de 'Aankopen in België' zijn gegevens beschikbaar van de aankopen door buitenlandse strijdkrachten van de NAVO, SHAPE en hun leden. Er werd van start gegaan met een elektronische validatie van aankopen voor persoonlijk gebruik door de personeelsleden van de diplomatieke zendingen. Maar de vrijstellingen voor diplomatieke missies en hun leden zijn niet afhankelijk van een validering tenzij voor officiële recepties en leveringen van voertuigen.
2 Doorlopende leveringen zijn de leveringen van water, gas, elektriciteit, en de diensten van telecommunicatie en teledistributie. De vermindering is te wijten aan een wijziging in de procedure waardoor er geen validatie van een document meer is vereist.
3 Ontslag van visum: het gaat hier om 15 internationale organisaties (8 in 2012) die in 2013 gemachtigd werden een vereenvoudigde procedure toe te passen voor de toepassing van de vrijstelling op voorwaarde dat ze aan de administratie een overzicht bezorgen van alle aankopen in België en in een andere EU-lidstaat.
4 De daling van de aankopen in een andere lidstaat is te verklaren door het gestegen gebruik van het ontslag van visum vanaf 2013 waardoor internationale organisaties3 hun aankopen buiten België niet meer moeten laten valideren maar een zelfcertificering hebben gekregen.
5 Sinds 2011 worden ook cijfers meegedeeld voor de leveringen van brandstof voor motorvoertuigen gebruikt door diplomatieke missies en hun personeel. De validering van die transacties gebeurt op een geautomatiseerde wijze.