AEO: tijdswinst door vertrouwen

Dienstverlening
AEO (Authorised Economic Operator - geautoriseerde marktdeelnemer) is een vrijwillig aan te vragen statuut, waarbij bedrijven een partnership aangaan met de douane. Dit partnership moet leiden tot een efficiënter gebruik van middelen bij zowel de AAD&A als bij de private spelers. Hoe kan de AAD&A de bedrijven meer tegemoetkomen?

De AAD&A heeft in 2013 enkele actiepunten vooropgesteld zodat zij haar dienstverlening kan verbeteren.

  •  Een nieuwe handhavingsvisie ontwikkelen. Behalve facilitatie en risicomanagement, impliceert dit ook een controle via een gelaagde aanpak. AAD&A maakt hierbij een onderscheid tussen onbekende klanten en betrouwbare klanten (AEO). Voor de AEO bedrijven is een controle op de informaticasystemen (SBC – system based control) mogelijk. Deze systeemgebaseerde controles vormen geen onderbreking van de logistieke stroom. Transactionele controles (controle per aangifte) kunnen in vele gevallen wel een onderbreking vormen.
  • AEO-bedrijven kunnen in de toekomst ook deel uitmaken van ‘betrouwbare goederenstromen’ (trusted trade lanes). De transactionele controles zullen volledig verdwijnen. De controle zal hierbij gebeuren aan de hand van een elektronische gegevensuitwisseling tussen douaneautoriteiten.
  • In België en op EU-niveau worden ook nieuwe vereenvoudigingsconcepten ontwikkeld waarbij een AEO-certificaat één van de voorwaarden zal zijn. Enkele voorbeelden van deze vereenvoudigingsconcepten zijn: Entry into the records (EIR), Centralised Clearance (CC) en Self-Assessment (SA).
  • Om het AEO-certificaat bekender te maken, heeft de AAD&A:
    • een nieuwe folder rond AEO gecreëerd met informatie over de voordelen, de types certificaten, wie kan het aanvragen, hoe aanvragen …
    • een artikel gepubliceerd in de regionale magazines van de Kamers van Koophandel met getuigenissen van AEO-bedrijven die een band hebben met de regio
    • experts in AEO-materie ter beschikking gesteld om uitleg te geven op seminaries

Al deze actiepunten vormen een onderdeel van een grotere promotiecampagne voor AEO, met de titel ‘AEO: Tijdswinst door vertrouwen’. Hiermee probeert de AAD&A al voor een groot deel tegemoet te komen aan de wensen en noden van bedrijven.

language: 
fr
language: 
fr