De FOD Financiën gaat momenteel door een belangrijke fase in zijn ontwikkeling. Van nu tot 2017 willen we immers werken op twee vlakken: de herstructurering van ons departement en de voortdurende professionalisering van onze organisatie.
Om tegemoet te komen aan de wereld van vandaag, aan de eisen van de samenleving en van de openbare dienst en aan onze eigen behoeften moeten wij de ankerpunten van de verandering uitzetten die we bij onze FOD willen zien. Om helemaal een resultaatgerichte openbare dienst te worden, zal het nodig zijn om verschillende maatregelen te nemen, waarbij we vooral onze organisatiestructuur en onze geografische inrichting moeten hertekenen. Om de werking van de algemene administraties en de stafdiensten in een kleiner aantal gebouwen te verbeteren, is het evenwel nodig om stapsgewijs tewerk te gaan.
In 2013 kwam deze lange tocht duidelijk in een stroomversnelling die de komende jaren natuurlijk verdergaat. De eerste fasen van de ‘kanteling’ naar onze nieuwe structuur zetten ons definitief op weg richting modernisering. Daarbij kregen we reeds af te rekenen met enkele struikelblokken. Dat is normaal, aangezien deze evolutie voor de medewerkers een ingrijpende verandering meebrengt: vermindering van het aantal kantoren, verhuizingen, voor sommigen een verandering van functie ...
Die kanteling naar een nieuwe structuur maakt deel uit van een groter geheel van initiatieven genomen om onze doeltreffendheid, efficiëntie en dienstverlening te verbeteren. Wij proberen die initiatieven te laten plaatsvinden in een omgeving die steeds moderner is en die onze planeet respecteert, bijvoorbeeld door de dematerialisatie en vereenvoudiging van onze middelen of via maatschappelijke projecten.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid bekleedt dus een belangrijke plaats in het beheer van onze werking en meer nog bij de overgangsmomenten waarmee de FOD Financiën, zijn medewerkers en de andere betrokken partijen worden geconfronteerd. In de definitie van de maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat het vooral om het respect voor de mensenrechten, het welzijn van het personeel, de belangen van derden, de ontwikkeling van het maatschappelijk engagement en de transparantie.
In deze context is vooral die transparantie een hoeksteen die bevestigt en verenigt. Het Global Reporting Initiative (GRI) is een van de middelen die we daartoe ter beschikking hebben waarbij wij van jaar tot jaar verschillende indicatoren kunnen vergelijken. Het GRI-rapport vormt dus een apart hoofdstuk in ons jaarverslag: dit jaar vindt u er 10 indicatoren aan de hand waarvan u onze ontwikkeling zult kunnen volgen.
Ik wens u veel leesgenot.
Hans D'Hondt
Voorzitter van het Directiecomité
FOD Financiën
Europese Unie | 2.485.164 | |
---|---|---|
Gemeenschappen | Vlaamse Gemeenschap | 13.321.858 |
Franse Gemeenschap | 8.861.986 | |
Duitstalige Gemeenschap | 6.229 | |
Gewesten | Vlaamps Gewest | 10.169.654 |
Waals Gewest | 6.138.439 | |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest | 2.467.032 | |
Gemeenschapscommissie | Vlaamse Gemeenschpscommissie | 11.045 |
Franse Gemeenschapscommissie | 44.180 | |
Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | 35.105 | |
Provincies | 540.485 | |
Agglomeraties | 159.261 | |
Gemeenten | 4.154.297 | |
Sociale Zekerheid | 15.904.516 | |
CREG | 60.996 | |
Politiezones | 219.781 | |
Rampenfonds | 11.860 | |
Effectisering | 56.083 | |
Fonds propere voertuigen | 239 | |
APETRA (Petroleumagenschap) | 38.826 | |
Totaal | 64.687.036 |
Fiscale ontvangsten | Inkomstenbelastingen | 55.276.397 |
---|---|---|
Btw, diverse rechten en taksen | 36.331.651 | |
Andere indirecte belastingen | 149.407 | |
Met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen | 897.849 | |
Andere directe belastingen | 368.519 | |
Douanerechten | 1.977.994 | |
Accijnzen | 7.600.849 | |
Totaal | 102.602.666 |
Niet-fiscale ontvangsten | Directe belastingen | 116.587 |
---|---|---|
Indirecte belastingen (btw en registratie) | 833.667 | |
Indirecte belastingen (Kadaster) | 7.940 | |
Douane en Accijnzen | 14.500 | |
Thesaurie | 7.805.413 | |
Rijksschuld | 1.359.565 | |
Totaal | 10.137.672 |
Van de ontvangsten die de FOD Financiën int voor de Belgische federale overheid, is een gedeelte bestemd voor de financiering van andere overheden zoals de Europese Unie, de gemeenschappen en gewesten, de Sociale Zekerheid, de gemeenten en provincies ... (zie tabel ‘Geaffecteerde ontvangsten bestemd voor de financiering van andere overheden’). De overdracht van die 'geaffecteerde ontvangsten' gebeurt in het kader van de bijzondere financieringswet.
Wat er na de 'affectaties' overblijft, zijn de Rijksmiddelen die elk jaar door het Belgisch Parlement moeten worden goedgekeurd. Het grootste gedeelde hiervan zijn de zgn. 'primaire behoeften' die worden opgedeeld in:
Daarnaast moet en ook de jaarlijkse toename van de staatsschuld en de rentelast op die schuld gefinancierd worden.
(GRI - Indicator EC1)
Het gaat dus om vele situaties waarbij de vraag rijst naar de kwaliteit van de dienstverlening. In 2013 heeft de FOD Financiën bij zijn externe klanten vijf tevredenheidsenquêtes opgestart met als doel de eigenheden van elke algemene administratie te evalueren.
Die enquêtes zijn een primeur. Een nieuwe ervaring dus.
Met enerzijds inleidende resultaten waaruit een gemiddeld tevredenheidsniveau blijkt. Onze communicatie wordt vaak beoordeeld als kil en afstandelijk maar de ontwikkeling van e-services daarentegen wordt wel gewaardeerd. Anderzijds trokken we heel wat lessen voor volgende enquêtes: zo moeten we het aantal vragen beperken en ze gerichter stellen.
De resultaten van de enquêtes moeten uitmonden in actieplannen. Met soms een onmiddellijk effect, zoals frequenter en gerichter communiceren.
(GRI - Indicator PR5)
Het gaat dus om vele situaties waarbij de vraag rijst naar de kwaliteit van de dienstverlening. In 2013 heeft de FOD Financiën bij zijn externe klanten vijf tevredenheidsenquêtes opgestart met als doel de eigenheden van elke algemene administratie te evalueren.
Die enquêtes zijn een primeur. Een nieuwe ervaring dus.
Met enerzijds inleidende resultaten waaruit een gemiddeld tevredenheidsniveau blijkt. Onze communicatie wordt vaak beoordeeld als kil en afstandelijk maar de ontwikkeling van e-services daarentegen wordt wel gewaardeerd. Anderzijds trokken we heel wat lessen voor volgende enquêtes: zo moeten we het aantal vragen beperken en ze gerichter stellen.
De resultaten van de enquêtes moeten uitmonden in actieplannen. Met soms een onmiddellijk effect, zoals frequenter en gerichter communiceren.
(GRI - Indicator PR5)
Budget vastleggingskredieten | Vastgelegde verbintenissen | Budget vereffeningskredieten | Gerealiseerde betalingen | |
---|---|---|---|---|
Personeelskosten | 1.379.559 | 1.317.739 | 1.370.959 | 1.317.850 |
Algemene werkingskosten | 266.522 | 242.656 | 268.833 | 236.131 |
Algemene investeringen | 10.726 | 5.448 | 8.724 | 3.162 |
ICT-werkingskosten | 76.984 | 63.229 | 96.160 | 87.125 |
ICT-investeringen | 28.695 | 4.968 | 32.962 | 13.615 |
Voorschotten op alimentatievorderingen | 22.682 | 22.682 | 22.672 | 22.641 |
Fedorest | 33.943 | 30.351 | 33.943 | 30.351 |
Shape | 10.077 | 6.650 | 9.465 | 5.181 |
Beleidsorganen | 5.115 | 4.654 | 5.115 | 4.750 |
Relations fin. internationales | 591.825 | 579.222 | 591.825 | 579.222 |
Andere | 235.253 | 221.949 | 173.310 | 159.231 |
Totaal | 2.661.381 | 2.499.548 | 2.613.968 | 2.459.259 |
In deze tabel vindt u de toestand van de uitvoering van de begroting op 31.12.2013.
In 2013 legde het begrotingsbeleid een bevriezing van de uitgaven op. Voor de FOD Financiën kwam dat neer op een bedrag van 103 miljoen euro (luik vastleggingen) en een bedrag van 117 miljoen euro (luik betalingen).
Voormelde kredieten houden geen rekening met het krediet verbonden aan het het dossier EFSF (1.112.672.000 euro en het dossier IMF (1.847.704.000 euro).
(GRI - Indicator PA8)
2013 | Antwerpen | Limburg | West- Vlaanderen | Oost-Vlaanderen | Vlaams Brabant | Brussel | Waals Brabant | Namen | Henegouwen | Luik | Luxemburg | Totaal |
arbeidsongevallen | 40 | 13 | 26 | 59 | 18 | 14 | 5 | 18 | 60 | 47 | 6 | 306 (1,30%) |
Brilbreukongevallen * | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 6 | 1 | 0 | 11 (0,04%) |
Totaal arbeidsongevallen | 41 | 13 | 26 | 59 | 19 | 14 | 5 | 20 | 66 | 48 | 6 | 317 (1,35%) |
Ongevallen woon-werkverkeer | 52 | 25 | 27 | 57 | 29 | 26 | 13 | 26 | 52 | 32 | 5 | 344 (1,46%) |
Beroepsziekten | 0 | 1 | 3 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 9 (0,03%) |
* Een bril wordt beschouwd als een prothese of als een verlenging van het menselijk lichaam en wordt dan ook bij breuk volledig vergoed. Deze gevallen worden bij de arbeidsongevallen gerekend.
2012 | Antwerpen | Limburg | West-Vlaanderen | Oost-Vlaanderen | Vlaams Brabant | Brussel | Waals Brabant | Namen | Hengouwen | Luik | Luxemburg | Totaal |
Arbeidsongevallen | 44 | 18 | 23 | 28 | 19 | 87 | 4 | 28 | 35 | 42 | 11 | 339 (1,28%) |
Brilbreukongevallen * | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 | 8 (0,03%) |
Totaal arbeidsongevallen | 44 | 19 | 23 | 28 | 19 | 90 | 4 | 29 | 38 | 42 | 11 | 347 (1,31%) |
Ongevallen woon-werkverkeer | 62 | 12 | 20 | 19 | 13 | 118 | 5 | 15 | 26 | 27 | 8 | 325 (1,23%) |
Beroepsziekten | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 5 (0,02%) |
* Een bril wordt beschouwd als een prothese of als een verlenging van het menselijk lichaam en wordt dan ook bij breuk volledig vergoed. Deze gevallen worden bij de arbeidsongevallen gerekend.
2012 | 2013 | |
Aantal arbeids- of arbeidswegongevallen met dodelijke afloop | 0 | 0 |
Aantal verloren dagen als gevolg van een arbeidsongeval (voor deze berekening werd alleen rekening gehouden met het aantal werkdagen en niet met de weekends; de "begindag" is de dag zelf van het arbeidsongeval of van het begin van de ziekte) | 22.260 dagen | 22.900 dagen |
Kleine ongevallen worden niet officieel aangegeven. Zij zijn dan ook niet in deze tabel opgenomen.
De wetgeving houdt rekening met de ILO (International Labour Organization) -aanbevelingen.
Voor het geheel van de gebouwen van de FOD Financiën zijn tien preventieadviseurs actief die er op toezien dat de wetgeving over de veiligheidsnormen wordt nageleefd. Zij brengen hierover verslag uit aan de betrokken stafdiensten, afhankelijk van het op te lossen probleem; die aanbevelingen worden uitgevoerd in overleg met de econoom van het gebouw. Tegelijkertijd is een psychosociale cel belast met de behandeling van psychosociale kwesties op het werk.
Regio (woonplaats) | Aantal medewerkers | Percentage ziekteverzuimers (%) | Ziekteverzuimpercentage (%) | |||
2012 | 2013 | 2012 | 2013 | 2012 | 2013 | |
Brussel | 1.323 | 1.253 | 58,58 | 61,77 | 5,18 | 5,30 |
Vlaanderen | 17.010 | 16.533 | 67,03 | 68,38 | 5,81 | 5,99 |
Wallonië | 11.698 | 11.256 | 69,64 | 71,70 | 7,61 | 7,95 |
Deze tabel houdt rekening met alle personen die in 2012 en 2013 voor de FOD Financiën gewerkt, inbegrepen dit met een contract van korte duur.
Het percentage ziekteverzuimers komt overeen met het gemiddeld aantal werknemers met minstens een ziekteverzuimdag in de bestudeerde periode vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het aantal werknemers in de betrokken periode.
Het ziekteverzuimpercentage komt overeen met het aantal ziekteverzuimdagen vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het product van het aantal voltijdse equivalenten (VTE) en het aantal te presteren werkdagen van een VTE.
(GRI - Indicator LA7)
Direct energieverbruik (gasverwarming) en indirect energieverbruik (elektriciteit - energie) opgedeeld per primaire energiebron
Gemeente |
Aantal gebouwen gemeten in 2013 | Energieverbruik in kWh gemeten in 2013 | Electriciteitsverbruik in kWh gemeten in 2013 | Oppervlakte electriciteit in m2 | Verbruik gasverwarming in kWh gemeten in 2013 | Oppervlakte Gasverwarming in m2 |
Brussel | 9 | 56.813.020,63 | 33.551.867,87 | 486.047,00 | 23.261.152,76 | 471.361,00 |
Vlaanderen | 66 | 54.580.175,60 | 16.848.445,97 | 481.337,00 | 37.731.729,63 | 518.814,00 |
Wallonië | 40 | 22.501.450,74 | 8.997.315,06 | 290.814,34 | 13.504.135,68 | 172.543,34 |
Totaal | 115 | 133.894.646,97 | 59.397.628,90 | 1.258.198,34 | 74.497.018,07 | 1.162.718,34 |
Totale oppervlakte bij benadering in m2 van alle gebouwen van de FOD Financiën 1.403.000 kWh
Verbruik (kWh) | Oppervlakte (m2) | Gemiddeld (kWh/m2) | |
Energie | 133.894.646,97 | 111,3 | |
156.125.700,75 | 1.403.000 | ||
Electriciteit | 59.397.628,90 | 1.258.198 | 47,21 |
66.233.494,91 | 1.403.000 | ||
Verwarming | 74.497.018,07 | 1.162.718 | 64,07 |
89.892.205,84 | 1.403.000 |
Het aantal gemeten gebouwen is toegenomen tot 115 in 2013 (in 2011 waren het er 86). Fedesco beschikt vandaag over nauwkeurige verbruikscijfers voor 90% (oppervlakte) van het vastgoed van de FOD Financiën.
De 115 gemeten gebouwen zijn de gebouwen die over monitoring beschikken en waarvoor we dus toegang hebben tot de gegevens. De groene resultaten werden berekend volgens een regel van drie op basis van de totale oppervlakte bij benadering van alle gebouwen van de FOD Financiën.
Aangezien de 'totale oppervlakte' een getal is bij benadering, moeten de energieanalyses waar dit gegeven in werd opgenomen voorzichtig worden geïnterpreteerd.
2009 of referentiejaar | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Electriciteitsverbruik | 59.601.020 | 60.735.652 | 60.779.974 | 61.718.548 | 59.397.629 |
Verbruik gasverwarming in kWh exact | 68.892.899 | 84.470.354 | 66.109.266 | 73.712.336 | 74.497.018 |
Verbruik gasverwarming in kWh / herberekend volgens graaddagen | 78.403.481 | 78.237.763 | 81.984.354 | 77.106.811 | 71.967.905 |
Energieverbruik / herberekend volgens graaddagen | 138.004.501 | 138.973.415 | 142.764.327 | 138.825.359 | 131.365.534 |
Benchmark | 100% | 101% | 103% | 101% | 95% |
Om het gebruik van verwarming in de verschillende jaren correct te vergelijken, moeten we het verschil in temperatuur tussen de jaren gelijkstellen. Daarom worden de exacte cijfers herberekend volgens 'graaddagen' (tafel 20/15) op basis van de gestandaardiseerde jaren.
Het elektriciteitsverbruik blijft vrijwel ongewijzigd.
Het gasverbruik is met 8% gedaald ten opzichte van 2009.
De curven van 2013 verschillen licht van de curven die voor 2012 werden opgesteld. De reden hiervoor is dat we de metingen van 115 gebouwen gebruiken in plaats van 113 in 2012.
(GRI - Indicatoren EN3 en EN4)
Direct energieverbruik (gasverwarming) en indirect energieverbruik (elektriciteit - energie) opgedeeld per primaire energiebron
Gemeente |
Aantal gebouwen gemeten in 2013 | Energieverbruik in kWh gemeten in 2013 | Electriciteitsverbruik in kWh gemeten in 2013 | Oppervlakte electriciteit in m2 | Verbruik gasverwarming in kWh gemeten in 2013 | Oppervlakte Gasverwarming in m2 |
Brussel | 9 | 56.813.020,63 | 33.551.867,87 | 486.047,00 | 23.261.152,76 | 471.361,00 |
Vlaanderen | 66 | 54.580.175,60 | 16.848.445,97 | 481.337,00 | 37.731.729,63 | 518.814,00 |
Wallonië | 40 | 22.501.450,74 | 8.997.315,06 | 290.814,34 | 13.504.135,68 | 172.543,34 |
Totaal | 115 | 133.894.646,97 | 59.397.628,90 | 1.258.198,34 | 74.497.018,07 | 1.162.718,34 |
Totale oppervlakte bij benadering in m2 van alle gebouwen van de FOD Financiën 1.403.000 kWh
Verbruik (kWh) | Oppervlakte (m2) | Gemiddeld (kWh/m2) | |
Energie | 133.894.646,97 | 111,3 | |
156.125.700,75 | 1.403.000 | ||
Electriciteit | 59.397.628,90 | 1.258.198 | 47,21 |
66.233.494,91 | 1.403.000 | ||
Verwarming | 74.497.018,07 | 1.162.718 | 64,07 |
89.892.205,84 | 1.403.000 |
Het aantal gemeten gebouwen is toegenomen tot 115 in 2013 (in 2011 waren het er 86). Fedesco beschikt vandaag over nauwkeurige verbruikscijfers voor 90% (oppervlakte) van het vastgoed van de FOD Financiën.
De 115 gemeten gebouwen zijn de gebouwen die over monitoring beschikken en waarvoor we dus toegang hebben tot de gegevens. De groene resultaten werden berekend volgens een regel van drie op basis van de totale oppervlakte bij benadering van alle gebouwen van de FOD Financiën.
Aangezien de 'totale oppervlakte' een getal is bij benadering, moeten de energieanalyses waar dit gegeven in werd opgenomen voorzichtig worden geïnterpreteerd.
2009 of referentiejaar | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Electriciteitsverbruik | 59.601.020 | 60.735.652 | 60.779.974 | 61.718.548 | 59.397.629 |
Verbruik gasverwarming in kWh exact | 68.892.899 | 84.470.354 | 66.109.266 | 73.712.336 | 74.497.018 |
Verbruik gasverwarming in kWh / herberekend volgens graaddagen | 78.403.481 | 78.237.763 | 81.984.354 | 77.106.811 | 71.967.905 |
Energieverbruik / herberekend volgens graaddagen | 138.004.501 | 138.973.415 | 142.764.327 | 138.825.359 | 131.365.534 |
Benchmark | 100% | 101% | 103% | 101% | 95% |
Om het gebruik van verwarming in de verschillende jaren correct te vergelijken, moeten we het verschil in temperatuur tussen de jaren gelijkstellen. Daarom worden de exacte cijfers herberekend volgens 'graaddagen' (tafel 20/15) op basis van de gestandaardiseerde jaren.
Het elektriciteitsverbruik blijft vrijwel ongewijzigd.
Het gasverbruik is met 8% gedaald ten opzichte van 2009.
De curven van 2013 verschillen licht van de curven die voor 2012 werden opgesteld. De reden hiervoor is dat we de metingen van 115 gebouwen gebruiken in plaats van 113 in 2012.
(GRI - Indicatoren EN3 en EN4)
2011 | 2012 | 2013 | |
Aantal voertuigen | 745 | 729 | 723 |
We hebben onze autovloot met 2,95% verminderd ten opzichte van 2011 en met 0,82% ten opzichte van 2012.
Voor het reële brandstofverbruik hebben we ons gebaseerd op de facturen van 2011, 2012 en 2013. We moeten een onderscheid maken tussen de hoeveelheden benzine en diesel.
2011 | 2012 | 2013 | ||||
Verbruik in liter | Kost in euro incl. btw | Verbruik in liter | Kost in euro incl. btw | Verbruik in liter | Kost in euro incl. btw | |
Benzine | 198.198 | 298.051 | 181.345 | 288.601 | 168.425 | 260.663 |
Diesel | 421.903 | 562.063 | 419.084 | 581.685 | 371.672 | 495.145 |
Voor het jaar 2013 is ons benzineverbruik gedaald met 7,1% ten opzichte van 2012. Zo daalde de kost met 9,6%.
Voor het jaar 2013 is ons dieselverbruik gedaald met 11,3% ten opzichte van 2012 (wat een kostendaling an 14,8% betekende).
De 'CO2-gids van de auto 2011-2012' nleert ons het volgende:
Op basis van die informatie kunnen we afleiden dat onze CO2-uitstoot 1.543.591 kg bedroeg in 2012 en 1.386.432 kg in 2013. We registreren dus een daling van de CO2-uitstoot van 10,18% van onze dienstvoertuigen tijdens hun verplaatsingen.
2011 | 2012 | 2013 | |
Aantal buitenlandse dienstopdrachten | 775 opdrachten (hetzij 300 met de trein, 20 met de auto en 455 met het vliegtuig | 699 opdrachten (hetzij 274 met de trein, 20 met de auto en 405 met het vliegtuig) | 721 opdrachten (hetzij 315 met de trein, 41 met de auto en 365 met het vliegtuig) |
Aantal uitgedeelde treinbiljetten | 71.652 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer | 81.500 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer | 57.000 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer |
Dienstopdrachten in het buitenland hebben hoofdzakelijk te maken met opleidingen, conferenties, vergaderingen met andere buitenlandse administraties of met privébedrijven, workshops, congressen, seminaries, roadshows, raden, fora, andere vergaderingen … Zij slaan op alle administraties en diensten maar toch vooral op de AAFisc en de AAD&A.
Na een daling van de buitenlandse dienstopdrachten in 2012, zien we opnieuw een toename voor het jaar 2013.
Toch blijven wij ons inspannen om de opdrachten per vliegtuig te beperken: in 2013 zijn die gedaald met 19,78% ten opzichte van 2011 en met 9,87% ten opzichte van 2012.
(GRI - Indicator EN29)
2011 | 2012 | 2013 | |
Aantal voertuigen | 745 | 729 | 723 |
We hebben onze autovloot met 2,95% verminderd ten opzichte van 2011 en met 0,82% ten opzichte van 2012.
Voor het reële brandstofverbruik hebben we ons gebaseerd op de facturen van 2011, 2012 en 2013. We moeten een onderscheid maken tussen de hoeveelheden benzine en diesel.
2011 | 2012 | 2013 | ||||
Verbruik in liter | Kost in euro incl. btw | Verbruik in liter | Kost in euro incl. btw | Verbruik in liter | Kost in euro incl. btw | |
Benzine | 198.198 | 298.051 | 181.345 | 288.601 | 168.425 | 260.663 |
Diesel | 421.903 | 562.063 | 419.084 | 581.685 | 371.672 | 495.145 |
Voor het jaar 2013 is ons benzineverbruik gedaald met 7,1% ten opzichte van 2012. Zo daalde de kost met 9,6%.
Voor het jaar 2013 is ons dieselverbruik gedaald met 11,3% ten opzichte van 2012 (wat een kostendaling an 14,8% betekende).
De 'CO2-gids van de auto 2011-2012' nleert ons het volgende:
Op basis van die informatie kunnen we afleiden dat onze CO2-uitstoot 1.543.591 kg bedroeg in 2012 en 1.386.432 kg in 2013. We registreren dus een daling van de CO2-uitstoot van 10,18% van onze dienstvoertuigen tijdens hun verplaatsingen.
2011 | 2012 | 2013 | |
Aantal buitenlandse dienstopdrachten | 775 opdrachten (hetzij 300 met de trein, 20 met de auto en 455 met het vliegtuig | 699 opdrachten (hetzij 274 met de trein, 20 met de auto en 405 met het vliegtuig) | 721 opdrachten (hetzij 315 met de trein, 41 met de auto en 365 met het vliegtuig) |
Aantal uitgedeelde treinbiljetten | 71.652 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer | 81.500 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer | 57.000 biljetten / Opmerking: volgens de NMBS komt één treinbiljet overeen met ongeveer 60 kilometer |
Dienstopdrachten in het buitenland hebben hoofdzakelijk te maken met opleidingen, conferenties, vergaderingen met andere buitenlandse administraties of met privébedrijven, workshops, congressen, seminaries, roadshows, raden, fora, andere vergaderingen … Zij slaan op alle administraties en diensten maar toch vooral op de AAFisc en de AAD&A.
Na een daling van de buitenlandse dienstopdrachten in 2012, zien we opnieuw een toename voor het jaar 2013.
Toch blijven wij ons inspannen om de opdrachten per vliegtuig te beperken: in 2013 zijn die gedaald met 19,78% ten opzichte van 2011 en met 9,87% ten opzichte van 2012.
(GRI - Indicator EN29)
Regio (woonplaats) | Aantal medewerkers | Percentage ziekteverzuimers (%) | Ziekteverzuimpercentage (%) | |||
2012 | 2013 | 2012 | 2013 | 2012 | 2013 | |
Brussel | 1.323 | 1.253 | 58,58 | 61,77 | 5,18 | 5,30 |
Vlaanderen | 17.010 | 16.533 | 67,03 | 68,38 | 5,81 | 5,99 |
Wallonië | 11.698 | 11.256 | 69,64 | 71,70 | 7,61 | 7,95 |
Deze tabel houdt rekening met alle personen die in 2012 en 2013 voor de FOD Financiën gewerkt, inbegrepen dit met een contract van korte duur.
Het percentage ziekteverzuimers komt overeen met het gemiddeld aantal werknemers met minstens een ziekteverzuimdag in de bestudeerde periode vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het aantal werknemers in de betrokken periode.
Het ziekteverzuimpercentage komt overeen met het aantal ziekteverzuimdagen vermenigvuldigd met 100 gedeeld door het product van het aantal voltijdse equivalenten (VTE) en het aantal te presteren werkdagen van een VTE.
Algemene administraties
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
AAFisc | 2.973 | 3.001 | 2.417 | 807 | 9.198 |
AAD&A | 533 | 1.183 | 1.363 | 580 | 3.659 |
AAII | 686 | 856 | 1.011 | 260 | 2.813 |
AABBI | 357 | 190 | 42 | 17 | 606 |
AAPD | 884 | 1.224 | 1.502 | 292 | 3.902 |
AAThes | 124 | 167 | 145 | 54 | 490 |
Totaal | 5.557 | 6.621 | 6.480 | 2.010 | 20.668 |
Stafdiensten
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
BEO | 75 | 20 | 19 | 12 | 126 |
B&B | 82 | 32 | 31 | 11 | 156 |
P&O | 273 | 242 | 250 | 76 | 841 |
ICT | 155 | 218 | 48 | 22 | 443 |
SL | 75 | 140 | 221 | 276 | 712 |
Totaal | 660 | 652 | 569 | 397 | 2.278 |
Autonome diensten
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
DVB | 103 | 70 | 17 | 190 | |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 24 | 6 | 3 | 33 | |
Totaal | 127 | 76 | 20 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
Voorzitter van het Directiecomité | 20 | 9 | 2 | 2 | 33 |
SCC | 49 | 8 | 7 | 64 | |
MKDV | 29 | 38 | 37 | 8 | 112 |
DO | 3 | 3 | |||
Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen | 3 | 1 | 4 | ||
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 2 | 1 | 3 | ||
Centrale Juridische Dienst | 7 | 1 | 8 | ||
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 3 | 1 | 1 | 5 | |
Interne Auditdienst | 4 | 1 | 5 | ||
Privacy | 3 | 3 | |||
Totaal | 123 | 59 | 48 | 10 | 240 |
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
Algemeen totaal | 6.467 | 7.408 | 7.117 | 2.417 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
Algemene administraties
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
AAFisc | 656 | 47 | 8.495 | 9.198 |
AAD&A | 228 | 24 | 3.407 | 3.659 |
AAII | 243 | 21 | 2.549 | 2.813 |
AABBI | 6 | 600 | 606 | |
AAPD | 519 | 49 | 3.334 | 3.902 |
AAThes | 76 | 3 | 411 | 490 |
Totaal | 1.728 | 144 | 18.796 | 20.668 |
Stafdiensten
Staturt | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
BEO | 16 | 6 | 104 | 126 |
B&B | 18 | 4 | 134 | 156 |
P&O | 99 | 15 | 727 | 841 |
ICT | 22 | 3 | 418 | 443 |
SL | 171 | 55 | 486 | 712 |
Totaal | 326 | 83 | 1.869 | 2.278 |
Autonome diensten
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
DVB | 4 | 186 | 190 | |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 1 | 32 | 33 | |
Totaal | 5 | 218 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
Voorzitter van het Directiecomité | 4 | 5 | 24 | 33 |
SCC | 5 | 2 | 57 | 64 |
MKDV | 22 | 90 | 112 | |
DO | 1 | 2 | 3 | |
Fiscaliteit van de Buitlenlandse Investeringen | 4 | 4 | ||
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 3 | 3 | ||
Centrale Juridische Dienst | 8 | 8 | ||
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 5 | 5 | ||
Interne Auditdienst | 5 | 5 | ||
Privacy | 1 | 2 | 3 | |
Totaal | 33 | 7 | 200 | 240 |
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 2.092 | 234 | 21.083 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
Algemene administratie
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AAFisc | 122 | 935 | 2.168 | 3.350 | 2.121 | 502 | 9.198 |
AAD&A | 163 | 581 | 635 | 1.143 | 961 | 176 | 3.659 |
AAII | 36 | 393 | 564 | 1.074 | 632 | 114 | 2.813 |
AABBI | 15 | 157 | 161 | 165 | 96 | 12 | 606 |
AAPD | 105 | 557 | 753 | 1.277 | 947 | 263 | 3.902 |
AAThes | 7 | 59 | 78 | 205 | 111 | 30 | 490 |
Totaal | 448 | 2.682 | 4.359 | 7.214 | 4.868 | 1.097 | 20.668 |
Stafdiensten
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BEO | 7 | 22 | 25 | 34 | 27 | 11 | 126 |
B&B | 7 | 42 | 36 | 50 | 18 | 3 | 156 |
P&O | 19 | 112 | 182 | 294 | 199 | 35 | 841 |
ICT | 3 | 109 | 118 | 146 | 53 | 14 | 443 |
SL | 59 | 92 | 116 | 253 | 155 | 37 | 712 |
Totaal | 95 | 377 | 477 | 777 | 452 | 100 | 2.278 |
Autonome diensten
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DVB | 20 | 61 | 53 | 37 | 16 | 3 | 190 |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 4 | 9 | 12 | 7 | 1 | 33 | |
Totaal | 20 | 65 | 62 | 49 | 23 | 4 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorzitter van het Directiecomité | 7 | 6 | 7 | 4 | 5 | 4 | 33 |
SCC | 4 | 26 | 17 | 14 | 2 | 1 | 64 |
MKDV | 21 | 38 | 32 | 17 | 4 | 112 | |
DO | 2 | 1 | 3 | ||||
Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen | 2 | 2 | 4 | ||||
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 1 | 1 | 1 | 3 | |||
Centrale Juridische Dienst | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 8 | |
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 1 | 1 | 3 | 5 | |||
Interne Auditdienst | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | ||
Privacy | 2 | 1 | 3 | ||||
Totaal | 11 | 57 | 67 | 63 | 30 | 12 | 240 |
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen totaal | 574 | 3.181 | 4.965 | 8.103 | 5.373 | 1.213 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
Algemene administraties
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
AAFisc | 3.970 | 81 | 5.147 | 9.198 |
AAD&A | 1.072 | 50 | 2.537 | 3.659 |
AAII | 1.339 | 27 | 1.447 | 2.813 |
AABBI | 248 | 358 | 606 | |
AAPD | 1.735 | 45 | 2.122 | 3.902 |
AAThes | 247 | 243 | 490 | |
Totaal | 8.611 | 203 | 11.854 | 20.668 |
Stafdiensten
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
BEO | 66 | 1 | 59 | 126 |
B&B | 71 | 85 | 156 | |
P&O | 420 | 4 | 417 | 841 |
ICT | 228 | 215 | 443 | |
SL | 297 | 2 | 413 | 712 |
Totaal | 1.082 | 7 | 1.189 | 2.278 |
Autonome diensten
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
DVB | 84 | 106 | 190 | |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 16 | 17 | 33 | |
Totaal | 100 | 123 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
Voorzitter van de Directiecomité | 15 | 18 | 33 | |
SCC | 29 | 35 | 64 | |
MKDV | 62 | 50 | 112 | |
DO | 1 | 2 | 3 | |
Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen | 2 | 2 | 4 | |
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 2 | 1 | 3 | |
Centrale Rechtskundige Dienst | 4 | 4 | 8 | |
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 3 | 2 | 5 | |
Interne Auditdienst | 1 | 4 | 5 | |
Privacy | 3 | 3 | ||
Totaal | 122 | 118 | 240 |
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
Algemeen totaal | 9.915 | 210 | 13.284 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
(GRI - Indicator LA1)
Algemene administraties
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
AAFisc | 2.973 | 3.001 | 2.417 | 807 | 9.198 |
AAD&A | 533 | 1.183 | 1.363 | 580 | 3.659 |
AAII | 686 | 856 | 1.011 | 260 | 2.813 |
AABBI | 357 | 190 | 42 | 17 | 606 |
AAPD | 884 | 1.224 | 1.502 | 292 | 3.902 |
AAThes | 124 | 167 | 145 | 54 | 490 |
Totaal | 5.557 | 6.621 | 6.480 | 2.010 | 20.668 |
Stafdiensten
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
BEO | 75 | 20 | 19 | 12 | 126 |
B&B | 82 | 32 | 31 | 11 | 156 |
P&O | 273 | 242 | 250 | 76 | 841 |
ICT | 155 | 218 | 48 | 22 | 443 |
SL | 75 | 140 | 221 | 276 | 712 |
Totaal | 660 | 652 | 569 | 397 | 2.278 |
Autonome diensten
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
DVB | 103 | 70 | 17 | 190 | |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 24 | 6 | 3 | 33 | |
Totaal | 127 | 76 | 20 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
Voorzitter van het Directiecomité | 20 | 9 | 2 | 2 | 33 |
SCC | 49 | 8 | 7 | 64 | |
MKDV | 29 | 38 | 37 | 8 | 112 |
DO | 3 | 3 | |||
Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen | 3 | 1 | 4 | ||
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 2 | 1 | 3 | ||
Centrale Juridische Dienst | 7 | 1 | 8 | ||
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 3 | 1 | 1 | 5 | |
Interne Auditdienst | 4 | 1 | 5 | ||
Privacy | 3 | 3 | |||
Totaal | 123 | 59 | 48 | 10 | 240 |
Niveau | A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|---|
Algemeen totaal | 6.467 | 7.408 | 7.117 | 2.417 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
Algemene administraties
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
AAFisc | 656 | 47 | 8.495 | 9.198 |
AAD&A | 228 | 24 | 3.407 | 3.659 |
AAII | 243 | 21 | 2.549 | 2.813 |
AABBI | 6 | 600 | 606 | |
AAPD | 519 | 49 | 3.334 | 3.902 |
AAThes | 76 | 3 | 411 | 490 |
Totaal | 1.728 | 144 | 18.796 | 20.668 |
Stafdiensten
Staturt | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
BEO | 16 | 6 | 104 | 126 |
B&B | 18 | 4 | 134 | 156 |
P&O | 99 | 15 | 727 | 841 |
ICT | 22 | 3 | 418 | 443 |
SL | 171 | 55 | 486 | 712 |
Totaal | 326 | 83 | 1.869 | 2.278 |
Autonome diensten
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
DVB | 4 | 186 | 190 | |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 1 | 32 | 33 | |
Totaal | 5 | 218 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
Voorzitter van het Directiecomité | 4 | 5 | 24 | 33 |
SCC | 5 | 2 | 57 | 64 |
MKDV | 22 | 90 | 112 | |
DO | 1 | 2 | 3 | |
Fiscaliteit van de Buitlenlandse Investeringen | 4 | 4 | ||
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 3 | 3 | ||
Centrale Juridische Dienst | 8 | 8 | ||
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 5 | 5 | ||
Interne Auditdienst | 5 | 5 | ||
Privacy | 1 | 2 | 3 | |
Totaal | 33 | 7 | 200 | 240 |
Statuut | Contractuelen | Rosetta | Statutairen | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 2.092 | 234 | 21.083 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
Algemene administratie
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AAFisc | 122 | 935 | 2.168 | 3.350 | 2.121 | 502 | 9.198 |
AAD&A | 163 | 581 | 635 | 1.143 | 961 | 176 | 3.659 |
AAII | 36 | 393 | 564 | 1.074 | 632 | 114 | 2.813 |
AABBI | 15 | 157 | 161 | 165 | 96 | 12 | 606 |
AAPD | 105 | 557 | 753 | 1.277 | 947 | 263 | 3.902 |
AAThes | 7 | 59 | 78 | 205 | 111 | 30 | 490 |
Totaal | 448 | 2.682 | 4.359 | 7.214 | 4.868 | 1.097 | 20.668 |
Stafdiensten
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BEO | 7 | 22 | 25 | 34 | 27 | 11 | 126 |
B&B | 7 | 42 | 36 | 50 | 18 | 3 | 156 |
P&O | 19 | 112 | 182 | 294 | 199 | 35 | 841 |
ICT | 3 | 109 | 118 | 146 | 53 | 14 | 443 |
SL | 59 | 92 | 116 | 253 | 155 | 37 | 712 |
Totaal | 95 | 377 | 477 | 777 | 452 | 100 | 2.278 |
Autonome diensten
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DVB | 20 | 61 | 53 | 37 | 16 | 3 | 190 |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 4 | 9 | 12 | 7 | 1 | 33 | |
Totaal | 20 | 65 | 62 | 49 | 23 | 4 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorzitter van het Directiecomité | 7 | 6 | 7 | 4 | 5 | 4 | 33 |
SCC | 4 | 26 | 17 | 14 | 2 | 1 | 64 |
MKDV | 21 | 38 | 32 | 17 | 4 | 112 | |
DO | 2 | 1 | 3 | ||||
Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen | 2 | 2 | 4 | ||||
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 1 | 1 | 1 | 3 | |||
Centrale Juridische Dienst | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 8 | |
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 1 | 1 | 3 | 5 | |||
Interne Auditdienst | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | ||
Privacy | 2 | 1 | 3 | ||||
Totaal | 11 | 57 | 67 | 63 | 30 | 12 | 240 |
Leeftijd | 18-25 | 26-35 | 35-45 | 46-55 | 55-60 | 60+ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen totaal | 574 | 3.181 | 4.965 | 8.103 | 5.373 | 1.213 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
Algemene administraties
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
AAFisc | 3.970 | 81 | 5.147 | 9.198 |
AAD&A | 1.072 | 50 | 2.537 | 3.659 |
AAII | 1.339 | 27 | 1.447 | 2.813 |
AABBI | 248 | 358 | 606 | |
AAPD | 1.735 | 45 | 2.122 | 3.902 |
AAThes | 247 | 243 | 490 | |
Totaal | 8.611 | 203 | 11.854 | 20.668 |
Stafdiensten
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
BEO | 66 | 1 | 59 | 126 |
B&B | 71 | 85 | 156 | |
P&O | 420 | 4 | 417 | 841 |
ICT | 228 | 215 | 443 | |
SL | 297 | 2 | 413 | 712 |
Totaal | 1.082 | 7 | 1.189 | 2.278 |
Autonome diensten
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
DVB | 84 | 106 | 190 | |
Fiscale Bemiddelingsdienst | 16 | 17 | 33 | |
Totaal | 100 | 123 | 223 |
Diensten van de voorzitter
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
Voorzitter van de Directiecomité | 15 | 18 | 33 | |
SCC | 29 | 35 | 64 | |
MKDV | 62 | 50 | 112 | |
DO | 1 | 2 | 3 | |
Fiscaliteit van de Buitenlandse Investeringen | 2 | 2 | 4 | |
Waarnemingspost Gewestelijke Fiscaliteit | 2 | 1 | 3 | |
Centrale Rechtskundige Dienst | 4 | 4 | 8 | |
Beheer van Persoonlijke Gegevens | 3 | 2 | 5 | |
Interne Auditdienst | 1 | 4 | 5 | |
Privacy | 3 | 3 | ||
Totaal | 122 | 118 | 240 |
Taal | FR | D | NL | |
---|---|---|---|---|
Algemeen totaal | 9.915 | 210 | 13.284 | 23.409 |
Aantallen in effectieven.
Het Fedorest- en schoonmaakpersoneel (respectievelijk 993 en 799 personen) is in deze tabel niet opgenomen.
Deze tabel is gebaseerd op de 'Integratielijst' die maandelijks geüpdatet wordt. Dat is de database die de nieuwe structuur van de FOD Financiën weerspiegelt (KB van 03.12.2009).
(GRI - Indicator LA1)
Samenstelling van het Directiecomité van de FOD Financiën op 01.01.2014 | ||
Hans D’Hondt (NL) | voorzitter | |
Carlos Six (NL) † 06.05.2014 | administrateur-generaal van de Fiscaliteit | |
Luc De Dobbeleer (NL) | administrateur-generaal van de Inning en de Invordering | |
Frank Philipsen (NL) | administrateur-generaal van de Bijzondere Belastinginspectie | |
Noël Colpin (NL) | administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen | |
Wouter De Ryck (NL) | administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie | |
Marc Monbaliu (FR) | administrateur-generaal van de Thesaurie | |
Hilde Aerts (NL) | adviseur-generaal belast met de leiding van de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole en de Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie | |
Louis Collet (FR) | directeur van de Stafdienst ICT | |
Ivan Verborgh (FR) | directeur van de Stafdienst Logistiek | |
Kurt Van Raemdonck (NL) | directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie | |
Vincent Houssiau (FR) | kabinetchef van minister van Financiën Koen Geens |
Samenstelling van het Directiecomité van de FOD Financiën op 01.01.2014 | ||
Hans D’Hondt (NL) | voorzitter | |
Carlos Six (NL) † 06.05.2014 | administrateur-generaal van de Fiscaliteit | |
Luc De Dobbeleer (NL) | administrateur-generaal van de Inning en de Invordering | |
Frank Philipsen (NL) | administrateur-generaal van de Bijzondere Belastinginspectie | |
Noël Colpin (NL) | administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen | |
Wouter De Ryck (NL) | administrateur-generaal van de Patrimoniumdocumentatie | |
Marc Monbaliu (FR) | administrateur-generaal van de Thesaurie | |
Hilde Aerts (NL) | adviseur-generaal belast met de leiding van de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole en de Dienst Strategische Coördinatie en Communicatie | |
Louis Collet (FR) | directeur van de Stafdienst ICT | |
Ivan Verborgh (FR) | directeur van de Stafdienst Logistiek | |
Kurt Van Raemdonck (NL) | directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie | |
Vincent Houssiau (FR) | kabinetchef van minister van Financiën Koen Geens |
De Dienst klachtenbeheer heeft twee belangrijke taken:
In 2013 heeft de FOD Financiën 398 klachten ontvangen.
De klachten kunnen in vier grote categorieën worden ingedeeld:
De Dienst Klachtenbeheer ontvangt ook andere verzoeken. Het gaat eigenlijk niet om klachten omdat ze niet beantwoorden aan de definitie die de FOD Financiën aan die term heeft gegeven, namelijk de ‘ontevredenheid van een klant over een ontoereikende dienstverlening’. Maar toch neemt de Dienst Klachtenbeheer ook die verzoeken voor zijn rekening. In 2013 ging het om 420 verzoeken,waarvan:
(GRI - Indicator PR5)
De Dienst klachtenbeheer heeft twee belangrijke taken:
In 2013 heeft de FOD Financiën 398 klachten ontvangen.
De klachten kunnen in vier grote categorieën worden ingedeeld:
De Dienst Klachtenbeheer ontvangt ook andere verzoeken. Het gaat eigenlijk niet om klachten omdat ze niet beantwoorden aan de definitie die de FOD Financiën aan die term heeft gegeven, namelijk de ‘ontevredenheid van een klant over een ontoereikende dienstverlening’. Maar toch neemt de Dienst Klachtenbeheer ook die verzoeken voor zijn rekening. In 2013 ging het om 420 verzoeken,waarvan:
(GRI - Indicator PR5)
Meer een gids dan een verzameling regels
Deontologie is bij de FOD Financiën zeker niet nieuw. Het is geen toeval dat de waarden van de FOD Financiën ‘correct’, ‘dienstbaar’ en ‘gedreven’ zijn maar ook ‘integer’. Met een deontologische leidraad wil het Directiecomité vooral de mentaliteit en de houding van de medewerkers harmoniseren, ongeacht de dienst waarin ze werken. Het werd snel duidelijk dat een normatief optreden niet tot de beste oplossing zou leiden. Guy Vandeput, secretaris van het Directiecomité, verduidelijkt dat de werkgroep die aan de basis ligt van het project de voorkeur gaf aan een gids ‘om het personeel bij te staan en die niet moet worden gebruikt als een dwingend instrument. Hiervoor kan eerder een beroep worden gedaan op het statuut’.
In de eerste plaats de praktijk
De deontologische leidraad is de vrucht van teamwerk met de steun van het Bureau voor ambtelijke ethiek en deontologie van de FOD Budget en Beheerscontrole.
De leidraad is een document van een twintigtal bladzijden dat de bestaande verspreide informatie samenbrengt, sorteert, nutteloze herhalingen vermijdt en de teksten vereenvoudigt. Het moet een actueel en evoluerend document worden. Het verwijst naar reglementaire teksten zoals deze van de OESO, van de Europese Unie of van andere internationale instellingen en ook naar interne bronnen zoals de ICT-code of de specifieke omzendbrieven van de Douane & Accijnzen, de Thesaurie …
Het is een praktisch werkinstrument, een referentiekader, een gids die de personeelsleden kunnen gebruiken wanneer ze keuzes moeten maken.
Een duurzame waarde
Om een betrouwbaar werkinstrument te kunnen zijn, moet de deontologische leidraad kunnen evolueren. Bepaalde thema’s zijn afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen (technische, ethische, wettelijke …). Het gaat dus om een project op lange termijn dat voortdurend moet worden bijgeschaafd.
(GRI - Indicator SO4)
Internen - Hoofdzetel + 328 externe kantoren |
Medewerkers |
Stafdiensten |
Algemene administraties |
Diensten van de Voorzitter |
Autonome diensten |
Burgers, belastingplichtigen - belastingschuldigen, syndicaten |
Institutionele partners en Burgerlijke vennootschap |
Kanselarij van de Eerste Minister |
Kabinetten |
Regering |
Parlement |
Vereniging van Steden en Gemeenten |
Provincies |
Regio's |
Gemeenschappen |
Federale overheidsdiensten |
Programmatorische federale overheidsdiensten |
Inspectie van Financiën |
Europese Unie |
Europese Instellingen |
Belgischeen buitenlandse Kamers van Koophandel |
Ambassades, consulaten |
Rekenkamer |
Grenscommissies |
Vietnamees Kadaster |
Politie, Interpol, Europol |
Bedrijven, gemeenschappen |
Federaties van bedrijven |
Belgische bedrijven |
Buitenlandse bedrijven |
Transportbedrijven |
Verenigingen |
NGO's |
Sportclubs |
Mutualiteiten |
Banken |
OCMW's |
De Post |
Wetenschappers, specialisten en experten |
Universiteiten |
Gerechtsdeurwaarders, notarissen, schuldbemiddelaars |
Advocaten, rechtbanken, gerechtshoven |
Architecten, landmeters |
Nationaal Geografisch Instituut |
Nationaal Instituut voor de Statistiek |
Onderzoekscentra |
Experten (PB, Ven.B., btw, boekhouding ...) |
Consultancy bureaus (IT, Business ...) |
Media, pers |
Leveranciers en schuldeisers |
De wet van 30 juli 2013 (BS van 28 augustus 2013) voert een certificatieprocedure in voor geregistreerde kassasystemen. Die procedure is verplicht voor iedere invoerder of fabrikant van kassasystemen en fiscale datamodules die in België op de markt worden gebracht. Op die manier wordt verzekerd dat de verkochte en geplaatste geregistreerde kassasystemen aan de opgelegde technische vereisten zullen beantwoorden.
Ter herrinering: de invoering van een geregistreerd kassasysteem werd genomen in samenspraak met de sector om de strijd aan te gaan tegen de fraude. Dit na een btw-verlaging van 21% naar 12% op restaurant- en cateringdiensten ingevoerd vanaf 01.01.2010.
(GRI - Indicator SO4)
Cijfers van de laatste twee jaren:
Het VVA is een vooraf ingevulde aangifte die alleen bestemd is voor bepaalde groepen belastingplichtigen waarvan de fiscale situatie in principe stabiel is (gepensioneerden, personen met een vervangingsinkomen …). De aangifte simuleert de berekening van hun belastingen op basis van de fiscale gegevens die de FOD Financiën kent. Dit VVA telt slechts vier pagina’s in plaats van de ongeveer 60 pagina's van de aangifte.
Bovendien werden delen 1 en 2 van de aangifte PB samengevoegd, zodat er slechts één A3-formulier moet worden gescand in plaats van twee. Zo moeten er ongeveer 380.000 scanbare formulieren minder worden geprint.
In 2013 hebben tot slot 394.715 belastingplichtigen ervoor gekozen om hun aanslagbiljet elektronisch te ontvangen via Zoomit, een systeem geïntegreerd in hun pc-banking. Door een wijziging in het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, ingevolge de wet van 17 juni 2013 houdende fiscale en financiële bepalingen en bepalingen betreffende de duurzame ontwikkeling, is de juridische waarde van een elektronische en een papieren aangifte identiek. Daardoor wordt er sinds 25 oktober 2013 geen papieren aanslagbiljet meer verstuurd naar de belastingplichtigen die kiezen voor Zoomit.
(GRI - Indicator EN26)
Cijfers van de laatste twee jaren:
Het VVA is een vooraf ingevulde aangifte die alleen bestemd is voor bepaalde groepen belastingplichtigen waarvan de fiscale situatie in principe stabiel is (gepensioneerden, personen met een vervangingsinkomen …). De aangifte simuleert de berekening van hun belastingen op basis van de fiscale gegevens die de FOD Financiën kent. Dit VVA telt slechts vier pagina’s in plaats van de ongeveer 60 pagina's van de aangifte.
Bovendien werden delen 1 en 2 van de aangifte PB samengevoegd, zodat er slechts één A3-formulier moet worden gescand in plaats van twee. Zo moeten er ongeveer 380.000 scanbare formulieren minder worden geprint.
In 2013 hebben tot slot 394.715 belastingplichtigen ervoor gekozen om hun aanslagbiljet elektronisch te ontvangen via Zoomit, een systeem geïntegreerd in hun pc-banking. Door een wijziging in het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, ingevolge de wet van 17 juni 2013 houdende fiscale en financiële bepalingen en bepalingen betreffende de duurzame ontwikkeling, is de juridische waarde van een elektronische en een papieren aangifte identiek. Daardoor wordt er sinds 25 oktober 2013 geen papieren aanslagbiljet meer verstuurd naar de belastingplichtigen die kiezen voor Zoomit.
(GRI - Indicator EN26)
In 2013 deden 4.862 mensen aan telewerk, goed voor 20,54% van het volledige personeelsbestand. In totaal zijn er 66.173 telewerkdagen geregistreerd. Binnen de FOD Financiën blijft telewerk populairder dan satellietwerk (dat de medewerker toelaat om in een ander bureau van de FOD Financiën te werken, bijvoorbeeld dichter bij hem thuis).
In april 2013 werd in Aalst en Bergen het pilootproject ‘satellietwerk’ opgestart en dat met een tiental deelnemers. Zowel de betrokken personeelsleden als hun diensthoofden waren tevreden. Na de rush van belastingaangiften werden begin augustus de eerste front offices opgestart. 169 medewerkers probeerden die manier van werken uit, goed voor in totaal 1.390 werkdagen. Eind 2013 was het al mogelijk om in een 40-tal kantoren aan satellietwerk te doen, goed voor zo’n 200 plaatsen.
‘Anders werken’ heeft zowel voor werknemer als werkgever voordelen. Voor de werknemer is anders mogen werken een blijk van vertrouwen. Uit onderzoek in andere organisaties blijkt bovendien dat dit zorgt voor meer voldoening en motivatie. Voor de werkgever is dan weer het voordeel dat de prestaties verbeteren. De uitdaging voor een diensthoofd is om niet meer de aanwezigheid van zijn medewerkers te controleren maar om te evolueren naar een werkorganisatie met doelstellingen, en dat op basis van vertrouwen.
(GRI - Indicator EN26)
De Stafdienst ICT, de Stafdienst Logistiek en de Dienst IDPBW werkten samen om een compromis te vinden tussen het gebruikerscomfort en een substantiële afbouw van het aantal printers. De cijfers? Voortaan een toestel per twintig gebruikers en een maximumafstand van twintig meter tussen de gebruiker en de printer.
Voortaan behoren nieuwe toestellen niet meer toe aan een dienst of administratie maar zijn ze voor iedereen toegankelijk. Iedere gebruiker kan op iedere printer in het gebouw documenten afdrukken. Belangrijk hierbij is natuurlijk de vertrouwelijkheid van sommige documenten. Alle nieuwe multifunctionele printers hebben een secure printing-systeem. De documenten worden pas afgedrukt nadat de gebruiker zich heeft aangemeld met zijn gebruikersnaam en paswoord.
Deze nieuwe printers hebben ook andere voordelen. Zwart/wit afdrukken of fotokopies maken is nu mogelijk aan een snelheid van 30 tot 40 pagina’s per minuut. De mogelijkheid om een document in kleur in te scannen en via e-mail te versturen, vervangt de klassieke uitgaande faxberichten. Binnenkomende faxen worden zoals vroeger via mail bezorgd. De printers zijn standaard ingesteld om recto/verso te printen. Dat zorgt dan weer voor een belangrijke besparing in papiergebruik .
(GRI - Indicator EN26)
Deze cel bestaat sinds 1 september 2012. Hier werken ingenieurs, handelswetenschappers, informatici en een criminoloog. Zij hebben allemaal een grondige kennis van douane en accijnzen. Sinds de oprichting van de cel werden 331 websites gesloten. Het gaat meestal om websites waar men namaakgoederen en -geneesmiddelen verhandelt.
De opsporingen gebeuren op twee manieren:
Een website op het internet sluiten is niet genoeg. De douane voert ook een onderzoek uit om de personen te identificeren die deze websites beheren. Als het Belgen zijn, volgt het parket de zaak verder op. Zo niet, werkt de AAD&A samen met haar buitenlandse collega’s.
(GRI - Indicator SO4)
De gescande gegevens worden ingevoerd in een gedeelde database, waardoor de douane verkeersbelasting kan controleren. Deze database wordt nog verder uitgebreid. Daardoor zal de douane zelfs de keuring, inbreuken voor rode gasolie, verzekering en penale boetes kunnen controleren.
Nieuwe mogelijkheden dankzij deze database:
Sancties
De bestuurder die zijn verkeersbelasting niet betaalt of die onbetaalde boetes heeft, moet onmiddellijk betalen. Doet hij dat niet dan wordt zijn voertuig in beslag genomen.
Bij een niet-verzekerd voertuig stelt de douane een proces-verbaal op dat wordt overgemaakt aan het parket. Het voertuig of de kentekenplaat wordt in beslag genomen.
De bestuurders van een niet gekeurd voertuig krijgen ook een proces-verbaal dat aan het parket wordt overgemaakt en moeten hun voertuig onmiddellijk aanbieden bij de automobielinspectie.
Een goede investering?
De douane controleert dankzij de nieuwe scanners enkel voertuigen die in fout zijn. De nummerplaatscanners verhogen dus enerzijds de efficiëntie van de douanecontroles op de weg. Anderzijds verbeteren ze de dienstverlening aan de burgers, omdat we bestuurders die de regels volgen niet onnodig tegenhouden.
De financiële uitkomst van die investering is indrukwekkend. In 2013 bedroeg het bedrag van betaalde boetes 4.510.704 euro voor ontvangsten inzake verkeersbelasting en inbeslagnames. De inning van penale boetes heeft in 2013 al 268.294 euro in het laatje gebracht. Ten slotte bracht de controle naar voertuigen in overtreding voor rode gasolie 415.875 euro op.
Sinds 2011 gebruikt de douane honden om zowel drugs als grote hoeveelheden cash geld op te sporen. Men kiest niet om het even welke hond voor deze job. Sommige rassen zijn nu eenmaal geschikter dan andere (bijvoorbeeld herdershonden, Mechelse herders, labradors of springers). Het karakter van de hond is ook bepalend. De douane past een strenge selectieprocedure toe. Voor ze worden aangekocht, doorlopen de voorlopig geselecteerde honden een proefperiode, wanneer de instructeurs van de hondenbrigade ze zorgvuldig testen.
Voor de honden draait alles om geur en spel. Ze worden getraind om bepaalde geuren te herkennen en om daar op een specifieke manier op te reageren. Bepaalde zogenaamd actieve honden blaffen hevig wanneer ze drugs of geld vinden, terwijl andere, zogenaamd passieve honden, gaan liggen bij hun vondst. Deze laatsten worden vooral gebruikt om controles op personen uit te voeren. Het is allemaal een kwestie van karakter en opleiding. De opleiding bestaat uit voortdurend spelenderwijs trainen en de hond wordt beloond wanneer hij doet wat zijn baas van hem verwacht.
De duur van de opleiding van een hond varieert van zes maanden tot een jaar. Vervolgens moet de hond een keer per maand trainingen volgen. Soms moet een hond in de loop van zijn carrière een bijscholingsprogramma volgen. Een hond werkt gemiddeld negen jaar voor hij van een rustig pensioen mag genieten.
De verbetering van de hondenopleiding en de meer gerichte controles hebben geleid tot betere resultaten dan de voorgaande jaren. In 2013 is 324.140 euro in beslag genomen, dat is 315.140 euro meer dan in 2012.
(GRI - Indicator SO4)
Sinds 2011 gebruikt de douane honden om zowel drugs als grote hoeveelheden cash geld op te sporen. Men kiest niet om het even welke hond voor deze job. Sommige rassen zijn nu eenmaal geschikter dan andere (bijvoorbeeld herdershonden, Mechelse herders, labradors of springers). Het karakter van de hond is ook bepalend. De douane past een strenge selectieprocedure toe. Voor ze worden aangekocht, doorlopen de voorlopig geselecteerde honden een proefperiode, wanneer de instructeurs van de hondenbrigade ze zorgvuldig testen.
Voor de honden draait alles om geur en spel. Ze worden getraind om bepaalde geuren te herkennen en om daar op een specifieke manier op te reageren. Bepaalde zogenaamd actieve honden blaffen hevig wanneer ze drugs of geld vinden, terwijl andere, zogenaamd passieve honden, gaan liggen bij hun vondst. Deze laatsten worden vooral gebruikt om controles op personen uit te voeren. Het is allemaal een kwestie van karakter en opleiding. De opleiding bestaat uit voortdurend spelenderwijs trainen en de hond wordt beloond wanneer hij doet wat zijn baas van hem verwacht.
De duur van de opleiding van een hond varieert van zes maanden tot een jaar. Vervolgens moet de hond een keer per maand trainingen volgen. Soms moet een hond in de loop van zijn carrière een bijscholingsprogramma volgen. Een hond werkt gemiddeld negen jaar voor hij van een rustig pensioen mag genieten.
De verbetering van de hondenopleiding en de meer gerichte controles hebben geleid tot betere resultaten dan de voorgaande jaren. In 2013 is 324.140 euro in beslag genomen, dat is 315.140 euro meer dan in 2012.
(GRI - Indicator SO4)
Voor het eerst heeft de Dienst Duurzame Ontwikkeling (DO) de medewerkers centraal geplaatst tijdens de organisatie van de Vrijwilligersdag. Door op de voorstellen van vrijwilligers een beroep te doen, kon hen een rijk en gevarieerd programma worden voorgeschoteld. Resultaat: 275 vrijwilligers waren op zaterdag 20 april 2013 op de afspraak.
Een bevraging toonde een quasi algemene tevredenheid. De commentaren van de deelnemers achteraf en van de organisaties waar ze te gast waren, waren opbouwend. Passages: ‘gestructureerde en dynamische organisatie’, ‘duidelijke overeenkomst’, ‘aangename teamdag’, ‘doeltreffend werk’, ‘gevoel iets nuttigs te hebben gedaan’, ‘mooie diversiteit’… Maar ook: ‘weinig activiteiten in mijn buurt’, ‘te vermoeiende activiteiten’, ‘gebrek aan vrijwilligers’… Veel aanmoedigingen dus om dit avontuur voort te zetten.
De grote uitdaging voor 2014? Het aantal vrijwilligers van de FOD Financiën verdubbelen en zo de positieve impact op de maatschappij verhogen. Deze uitdaging, die de steun krijgt van de voorzitter van het Directiecomité, past volledig in de bereidwilligheid van de FOD Financiën om zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid ten volle op te nemen.
(GRI - Indicator EN26)
Van de tien verbintenissen uit het charter, springen er twee uit: minder vlees (vooral rood vlees) en meer lokale en seizoensgroenten en -fruit. De koks hebben verschillende workshops, opleidingen en degustaties per thema gevolgd. Ter afsluiting van het programma kregen alle medewerkers van de FOD Financiën een vragenlijst toegestuurd.
Uit deze enquête kwamen bepaalde trends naar voren. De inspanning die in 2013 werd geleverd om het vleesverbruik in het algemeen te verminderen werd door ongeveer 70% van de respondenten opgemerkt. Groenten en fruit daarentegen zijn nog altijd te weinig op het bord terug te vinden. De waardering voor de vegetarische schotels is betrekkelijk goed en schommelt van 'gemiddeld' tot 'goed'. De medewerkers gaven in de enquête ook een aantal suggesties:
Hoewel er nog werk aan de winkel is, zijn de resultaten over het algemeen positief. De hoeveelheid vlees in de schotels is verminderd en er is ook een regelmatiger en meer uitgekiend vegetarisch aanbod. Fedorest heeft een werkgroep opgericht die duidelijke duurzame criteria opstelt waarmee in alle restaurants rekening zal worden gehouden.
(GRI - Indicator EN26)
Net zoals EMAS, maar dan in een ‘lightversie’, omvat het label ‘ecodynamische onderneming’ verschillende elementen:
Concreet komt het erop neer de impact van de activiteiten van de FOD Financiën op het milieu te analyseren, hierover te communiceren en de medewerkers te sensibiliseren, de doelstellingen en de milieu-indicatoren te bepalen, goede praktijken toe te passen die daaruit voortvloeien en het managementsysteem te plannen en in de hele organisatie toe te passen voor de gebouwen in Brussel. Het BIM verleent om de drie jaar een nieuw label na het doorlopen van een hernieuwingsdossier.
Voor North Galaxy zou het label tegen oktober 2014 moeten gehaald zijn. Daarna volgen tegen eind 2015, samen, de Finance Tower en de gebouwen in de Kunstlaan, Wetstraat 24, Paleizenstraat en Regenstschapsstraat. De EMAS-registratie wordt tegen 2017 gepland.
(GRI - Indicator EN26)
De Dienst DO heeft zowat 60 verschillende voorstellen ontvangen. Na een eerste gesprek met de voorzitter van het Directiecomité, werd afgesproken om voor 42 daarvan een haalbaarheidsstudie te doen. De Regie der Gebouwen, Fedorest, de Stafdienst P&O, de Dienst Welzijn … werden of zullen worden geraadpleegd om de projecten op het goede spoor te zetten. De FOD stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat deze projecten een impact zullen hebben op zoveel mogelijk medewerkers, verspreid over de vele gebouwen van de overheidsdienst in België.
Enkele ontvangen suggesties: plaatsing van lichtdetectoren, een betere ondersteuning van slechtzienden, het gebruik van gerecycleerde inktpatronen, de oprichting van een archiveringsdienst, een meer doorgedreven sensibilisering voor duurzame ontwikkeling …
(GRI - Indicator EN26)
In november 2012 hebben de diensten P&O en Duurzame Ontwikkeling een platform ‘FOD Financiën’ aangemaakt in ‘Carpoolplaza’, een grote databank voor carpooling.
Het was een mooi initiatief… Maar toch bleek het in 2013 geen succes te zijn: in december 2013 hebben slechts 89 medewerkers van de FOD Financiën zich op de website van Carpoolplaza geregistreerd, ondanks de berichten die in 2013 regelmatig zijn verschenen. Het is nu van belang om de redenen van dit gebrek aan succes op te sporen en in 2014 actie te ondernemen.
(GRI - Indicatoren EN26 en EN29)